Vývoj řečových schopností
do 6 let věku dítěte
Je všechno v pořádku? Máme už jít k logopedovi? Přehled vývoje řečových schopností dítěte vám může být vodítkem. Protože vývoj řečových schopností dítěte úzce souvisí s úrovní motoriky mluvidel, správným dýchání a sluchovým vnímáním, zmiňuji v našem přehledu i tyto schopnosti.
Období mezi narozením a prvním rokem nazýváme předřečové období. Vlastní řečové období začíná vyslovením prvního slova, kolem prvního roku.
Před narozením
Už v prenatálním období vývoje trénuje plod oblast mluvidel a obličeje. Je prokázané, že dítě polyká plodovou vodu, olizuje pupeční šňůru, cumlá si palec.
Vnímá celou řadu akustických podnětů.
Již v bříšku pozná plod hlas své maminky.
Narození
Křik je prvním hlasovým projevem dítěte. Je zpočátku reflexní a není výrazem určitého nedostatku. Souvisí s nástupem plicního dýchání.
Malé novorozeně většinou dýchá nosem. Dechová frekvence je vyšší. Zdravý novorozenec dýchá v klidu asi čtyřicet vdechů a výdechů za minutu. Postupně se dýchání zpomaluje. Dospělý vdechne zhruba šestnáctkrát za minutu.
Sací reflex. Dotekem bradavky na sacím bodě, který je umístěný na rozhraní tvrdého a měkkého patra se vyvolá pohyb jazyka.
Hledací reflex. Dotek rtů, okolí úst nebo tváře vyvolá u dítěte otevření úst, otáčení hlavy ze strany na stranu a vyplazení jazyka přes dolní dáseň.
Polykací reflex. Vyvolá jej mléko ze zadní poloviny jazyka.
Saje a polyká tekutou potravu.
Pozná hlas své maminky.
Dává přednost tónům před šumy.
Reaguje dříve na hlas než na zvuk zvonku.
2 - 3 týdny
Objevuje se úsměv jako výrazový pohyb. Je to jakási vrozená výrazová mimická šablona.
Upřednostňuje lidský hlas před ostatními zvuky.
4 - 5 týdnů
Usmívá se na podnět.
6 týdnů
Křik dostává citové zabarvení. Dítě jím projevuje svou vůli. Nejprve vyjadřuje nepříjemné pocity (tvrdý hlasový začátek), později příjemné (měkký hlasový začátek).
3 měsíce
Broukání. Objevují se hrdelní zvuky (podobné CH, K, G), poté "přední" hlásky (P, B, T, D), samohlásky. Při broukání se objevuje větší rozmanitost zvuků, což souvisí se změnami v utváření rezonančních dutin, ústní a hltanové dutiny.
Vokalizuje jako výraz potěšení a rozladění.
Směje se.
Začíná spojovat ruce a vkládá je do úst - často hřbet ruky.
Zkoumá dutinu ústní.
4 - 6 měsíců
Pudové žvatlání. Jde vlastně o hru dítěte s řečovými orgány. Ozývají se různé zvuky podobné hláskám či slabikám. Nejde o nápodobu mluvené řeči blízkých lidí, jedná se pudově podmíněnou hru s hlasem a mluvidly. Všechny děti napříč světem žvatlají v tomto období stejně.
Přestává na chvíli plakat, slyší-li lidský hlas.
Hlasitě se směje při pohybových hříčkách.
Otáčí se za zvukem do stran.
Pláče, když se lekne nepříjemného, nebo příliš intenzivního zvuku.
6 - 8 měsíců
Dítě již začíná vědomě napodobovat zvuky mluvené řeči z okolí.
Napodobuje výrazy obličeje a gestikulaci.
Snaží se napodobit shluky hlásek, lépe ale napodobuje melodii a rytmus.
Nebrouká si jen pro sebe, ale reaguje hlasem na blízké okolí.
Mělo by začít konzumovat kašovitou stravu.
Začíná mít bohatší chuťové zážitky (ovoce, zeleninové polévky, mléčné kaše), čímž se stimuluje citlivost v dutině ústní.
Začínají se rozvíjet laterální pohyby jazyka (pohyby do stran).
Všechno testuje ústy.
Hledá pohledem náhle vzniklý zvuk.
10 měsíců
Nerozumí obsahu slova, ale ve spojení s melodií, mimikou a konkrétní situací již rozumí.
Reaguje na hříčky typu: paci paci, jak jsi veliký, udělej pápá...
Pozná členy rodiny.
Pláče, když rodiče odcházejí.
Křičí, aby upoutalo pozornost.
Reaguje na vlastní jméno.
Má rádo hudbu. Pohybuje se do rytmu.
Pláče, když mu odejmeme oblíbený předmět, nebo činnost.
Testuje vše ústy.
Je schopné konzumovat samostatně piškot.
Pije samo z hrnečku se savičkou.
Je krmeno kašovitou stravou s kousky.
12 měsíců
Objevují se první slova ve formě citoslovcí.
Pojmenuje náznakem členy rodiny (např. "mama" - máma, "tata" - táta, "dede" - děda).
Napodobuje intonace vět, které slyší.
Snaží se přibližně opakovat některá slova.
Gestikuluje, nebo se hlasově projevuje, aby vyjádřilo přání, nebo potřebu.
Rozumí známým slovům a často používaným krátkým větám.
Splní jednoduchý pokyn - dej, přines...
Hledá ukrytý zvuk.
Kouše samostatně rohlík.
Rádo se prohrabává v jídle.
S pomocí dovede lžičku se soustem (krémovitá hustota) do úst.
1 - 2 roky
Hraje si se slovy. Často opakuje oblíbená slova.
Užívá velké množství samohlásek a souhlásek při žvatlání a breptání.
Mluví vlastním žargonem. Když si hraje, užívá nesrozumitelné zvuky a slova.
Řečový projev je málo srozumitelný s výjimkou několika slov.
Rozumí jednoduchým větám.
Na začátku období umí kolem 3 srozumitelných slov, na konci období až 50 srozumitelných slov.
Ukazuje na známé předměty. Snaží se je jmenovat.
Ukazuje základní části těla.
Odpovídá na otázku: Co je to?
Umí použít přivlastňovací zájmena - můj, moje.
Jmenuje základní zvířata citoslovcem. Např. bů, mé, pipi...
Doplňuje slova do známých básniček.
Experimentuje se lžičkou. Dokáže se nakrmit hustší krémovitou stravou z hlubší misky.
Žvýká potravu.
Pije z hrnku, který drží oběma rukama.
2 roky
Rozumí asi 300 slovům.
Aktivně používá 50 srozumitelných slov.
Začíná spojovat dvě slova do jednoduché věty.
Používá jednoduchá slovesa.
Používá základní přídavná jména. Např. malý/velký
Říká si svým vlastním jménem.
Poslouchá krátké pohádky a básničky.
Rozumí základním předložkám - v, na
Rozumí základním příslovcím - nahoře, dole, vzadu...
Říká "ne".
Rádo si prohlíží knihy s obrázky a komentuje je.
Snaží se přibližně opakovat jednoduché básničky.
Samo pije z hrnku.
Po nácviku umí smrkat.
2 - 3 roky
Rozumí asi 500 slovům.
Aktivně používá 200 srozumitelných slov.
Odpovídá na otázky typu: Kde....? Kdo....?
Odpovídá na otázky typu: Co kdo dělá?
Rozvoje komunikační řeči. Dítě se učí její pomocí dosahovat drobné cíle. Vidí, že pomocí řeči může usměrňovat dospělé a stále častěji s nimi komunikuje.
Ptá se: Co to je?
Začíná skloňovat.
3 roky
Rozumí asi 900 slovům.
Aktivně používá 500 srozumitelných slov.
Používá zájmena typu "já, můj, ty", objevuje se i "on, ona, ono".
Užívá množné číslo.
Aktivně používá přídavná jména malý, velký, základní barvy.
Klade jednoduché otázky.
Začíná používat minulý čas.
Pamatuje si často používané obraty v rodině a užívá je.
3 - 4 roky
Rozumí přibližně 1200 slovům.
Aktivně používá asi 800 slov.
Řeč se stává srozumitelnou.
Dochází k zpřesňování gramatických struktur.
Říká krátkou básničku.
4 - 5 let
Rozumí až 2000 slovům.
Aktivně používá až 1500 slov.
Klade otázky Proč? Jak? Kde? Kdy?
Vede dlouhé konverzace.
Zpívá písničky, recituje básničky.
Vypráví příběhy, mísí svět reality a fantazie.
Vytváří souvětí.
Užívá všechny slovní druhy.
Řeč používá k tomu, aby poznávalo svět.
V dalším období dochází k rozvoji slovní zásoby, zpřesňování obsahu slov, gramatické stránky řeči a dokončení vývoje artikulace - výslovnosti jednotlivých hlásek.
Při tvorbě tohoto přehledu jsem čerpala z těchto materiálů: Lidské tělo, 1992; Lechta, V., 2002; Klenková, J., 2000; Sovák, M., 1978; Škodová, E., Jedlička, I., 2003; Matějíčková, E., 2008.